מרפאת שיניים דוקטור רוני אמיד

למידע נוסף וקביעת תורים

השאירו פרטים ונשמח לעמוד
לשירותכם בהקדם!

    חייגו אלינו צור קשר ווטסאפ

    אפטות ופצעי פה

    אפטות ופצעי פה

    כמה שהן קטנות, כך הן כואבות ומטרידות! מהם הגורמים להופעת אפטות בחלל הפה, האם האפטות מדבקות ואיך בכל זאת ניתן להפחית את מידת הכאב כשהן מופיעות?

    האפטה היא פצע פתוח (כיב), קטן ומכאיב, שמופיע לרוב בחלל הפה. האפטות יכולות להופיע במקומות שונים, כמו בחניכיים, על הלשון או מתחת ללשון, בלחיים או על השפתיים. לעיתים היא גורמת לנפיחות של קשרי לימפה בצוואר ולתחושה מוטעית של כאב שיניים. האפטה יכולה להופיע ככיב בודד קטן או גדול או כמספר כיבים יחד.

    תופעת הכיבים בפה שכיחה מאד ורבים מאיתנו סבלו מאפטה לפחות פעם אחת בחייהם, אך יש שסובלים מאפטות כרוניות, החוזרות ונישנות, אלו גורמות לסבל מתמשך כתוצאה מכאב רב הנגרם ממגע ישיר עם מזון, או אפילו עם הלשון או השיניים, המובילים לקושי באכילה ושתייה ופעמים רבות גם בדיבור.

    מהם הגורמים לכיבים בפה?

    האפטות יכולות להיגרם בשל פציעה בחלל הפה- נשיכת הלשון, הלחי או השפה כמו גם ממחלה זיהומית, שיבושים במערכת החיסון, קנדידה, וירוס ההרפס, רגישות לחומר מסוג  SDSשמצוי במספר משחות שיניים, או הפרעות במערכת העיכול כמו צליאק, ואפילו כתוצאה מתופעות לוואי של מחלות אוטואימוניות כמו קרוהן וקוליטיס כיבית.

    גם לתזונה לקויה יש השפעה על הופעה חוזרת של אפטות – אלרגיה למזון, תזונה עתירה בשומנים, מלחים ומאכלים חריפים, חוסר בהורמונים, בויטמינים ומינרלים, ברזל ואבץ, עשויים לעורר את האפטות בכל פעם מחדש, כמו גם לחץ ומתח נפשי. אך יש לדעת שגם לתורשה חלק לא מבוטל בהיווצרותן.

    איך ניתן להתמודד עם אפטות ולהקל על הכאב?

    • שמירה על היגיינת הפה והימנעות מהכנסה של חפצים או אצבעות לא נקיות.
    • החלפה של משחת השיניים שלכם במשחה ללא SDS .
    • הימנעות מצריכת מזונות חומציים: פירות הדר, עגבניות, חמוצים ועוד.
    • הפחתה בצריכה של מזונות עם קמח לבן וסוכרים עד להחלמת הכיבים.
    • בירור ואבחון מקצועי לגבי אלרגיות ורגישות למזונות מסוימים.
    • נטילה של תוספי מזון והגדלת כמות האבץ בתזונה שלכם.
    • שטיפה במי חמצן או בתמיסה אנטיספטית יכולות לסייע ולזרז את הריפוי.
    • שימוש בג'ל המכיל חומרים מרגיעים ו/או מרדימים ויוצר בידוד המגן על   האפטה למשך מספר שעות, תורם להקלה בכאב ולעיתים מסייע בהחלמת הפצע.
    • התנסות באמצעים טבעיים ו"תרופות סבתא": טחינה גולמית, חלב עיזים – מפוסטר ורק במידה ולא קיימת רגישות למוצרי חלב, חלב אם שאוב, דבש דבורים ודבש חרובים, הנחת פרוסות שום, גרגור עם סודה לשתיה או מי מלח, קוביית קרח על האזור, התאמת צמחי מרפא, דיקור סיני ועוד ועוד-התנסות אישית בכל מה שעשוי להקל על הכאב ולעשות לכם טוב.

     

    מאמרים נוספים שיכולים לעניין אתכם