מרפאת שיניים דוקטור רוני אמיד

למידע נוסף וקביעת תורים

השאירו פרטים ונשמח לעמוד
לשירותכם בהקדם!

    חייגו אלינו צור קשר ווטסאפ

    האם שן שעברה טיפול שורש חייבת כתר?

    האם שן שעברה טיפול שורש חייבת כתר?

    בעבר הלא רחוק שיניים שעברו טיפול שורש שוקמו כמעט בכל מקרה בעזרת מבנה וכתר. מעבר לכך , במקרים רבים רופאי שיניים בחרו לבצע טיפול שורש טרום ביצוע כתר גם אם השן לא נזקקה רפואית לטיפול שורש וזאת רק לכדי "מניעת צורך בטיפול עתידי".

    רפואת השיניים המתקדמת העולמית הפכה לשמרנית יותר מבחינת שימור חומר שן ושימור חיות השיניים , קרי דחיית ביצוע כתרים שאינם מחויבי מציאות ושימור חיות השיניים ככל הניתן.

    מדוע עושים כתרים לשיניים?

    אמנם הדעה הרווחת היא שכתר "מחזק" את השן ומסיבה זו נהגו לבצע כתרים במקרים בהם נדרש שחזור שיניים מעבר לרמת ה"סתימה" הממוצעת, אך מגמה זו השתנתה.

    יש לזכור שהשחזת שן לכתר מחייבת הסרה של כ 1.5 מ"מ מהיקף השן וחשיפת שכבת הדנטין הפנימית, עם הזמן ישנה שטיפת צמנט בין הכתר לשן ובעקבות כך חדירת חיידקים ויצירת עששת, המשך התהליך יגרום תוך זמן קצר לאיבוד השן.

    כאשר שן עברה טיפול שורש טרם ביצוע הכתר כלל לא נרגיש בהתקדמות העששת מכיוון שפעמון האזהרה (הכאב) לא קיים יותר בשיניים לאחר טיפול שורש.

    האם כתר חזק יותר מהשן הטבעית?

    בניגוד לסברה הרווחת- כתר לא חזק יותר מהשן הטבעית, אמנם לכתר יש שלד חזק (מתכת או זירקוניה) אך שלד הכתר מצופה בחרסינה וכוחות פנימיים או חיצוניים עלולים לגרום לניתוק חלק מהחרסינה מכיוון שהחיבור בינה לבין שלד הכתר אינו חזק מספיק ומושפע מכוחות אלו.

    בשיניים שעברו טיפול שורש יש לבחון את כמות חומר השן החסר, אם מדובר בשן קדמית כלומר שן שלא מושפעת מכוחות לעיסה חזקים , שיקומה לאחר טיפול שורש יכול להיות הדרגתי בהתאם לממצאים : כאשר השן שלמה או חסר ממנה מעט חומר שן ואם צבעה לא משתנה – ניתן לבצע סתימה מחומר מרוכב לאטימת פתח טיפול השורש.  אם לאורך זמן שינתה השן את צבעה, ניתן לנסות לבצע הבהרה (הלבנת שיניים).

    במידה וחסר חומר שן בכמות רבה יותר אפשר לעטוף את השן בעזרת ציפוי חרסינה היקפי, ציפוי זה אמנם עוטף את השן בדומה לכתר אך מצריך הסרת פחות חומר שן מהנדרש להסיר לצורך כתר וההבדל בכמות חומר השן המוסר הינו משמעותי.

    מתי בעצם יש צורך בכתר דנטלי?

    ברוב המקרים הסרת חומר השן תהייה רובה משכבת האימאייל וכך לא נחשפות השכבות הפנימיות של השן, אלא אם חסר חומר שן רב ונדרשת בניית הכותרת מחדש בעזרת מבנה, במקרה כזה יש הכרח בשיקום השן בעזרת כתר.

    גם בשן אחורית שעברה טיפול שורש ההחלטה על סוג השיקום צריכה להיות בהתאם לכמות חומר השן שנותרה לאחר טיפול השורש. ככל שנשאר חומר שן רב יותר כך יהיה ניתן להסתפק בהשלמת החסר בעזרת מילואה (אינליי או אונליי) – שחזור חרסינה.

    לצורך מילואה אין צורך בהשחזת 1.5 מ"מ מהיקף השם כפי שנדרש לצורך ביצוע כתר, אלא ניתן להסתפר בסילוק העששת ושאריות סתימות ישנות ולאחר מכן לקיחת מידה ושליחתה למעבדה. הטכנאי בונה גוש חרסינה המשלים את חוסר חומר השן. שחזור זה מודבק אל השן ומשיבה לתפקוד. רק במקרים בהם יש צורך לבנות את כל כותרת השן או במקרים בהם היה בעבר כתר על גבי השן נאלץ לבנות מחדש כתר על גבי השן האחורית.

    מאמרים נוספים שיכולים לעניין אתכם