מרפאת שיניים דוקטור רוני אמיד

למידע נוסף וקביעת תורים

השאירו פרטים ונשמח לעמוד
לשירותכם בהקדם!

    חייגו אלינו צור קשר ווטסאפ

    פצעים בפה אצל ילדים – למה הם מופיעים ואיך מטפלים

    פצעים בפה אצל ילדים – למה הם מופיעים ואיך מטפלים

    הם קטנים, נסתרים ומאד כואבים, וכשמדובר בפצעים בפה שמופיעים אצל פעוטות וילדים קטנים, הכאב הוא כפול – גם של הילדים וגם של ההורים. מה זה אומר? למה מופיעים כיבים? האם ניתן למנוע אותם וכיצד אפשר להקל ולטפל?

    אפטות הן פצעים שורפים בחלל הפה שיכולים להופיע במקומות שונים, כמו החניכיים, רירית הלחיים, הלשון ומתחת ללשון, על השפתיים ועוד.

    פעמים רבות כשהאפטות מופיעות בפה של ילדים, הן מעידות על מחלה ויראלית או זיהומית אבל ישנם גורמים נוספים, כמו גורם אוטואימוני שמשפיע על חולשה של המערכת החיסונית, הפרעות במערכת העיכול כולל צליאק או תופעות לוואי של קרוהן וקוליטיס כיבית, קנדידה, אלרגיה למזון, תזונה לקויה עתירה בשומנים, מלחים ומאכלים חריפים, חוסר בויטמינים ומינרלים, ברזל או אבץ, ויש גם לקחת בחשבון את מרכיב התורשה.

    מגוון הסיבות, כמו האפטות עצמן – רבות ונפוצות מאד. קיימים טיפולים שונים שמקלים על הכאב – החל מתרופות סבתא (דבש וטחינה גולמית, שום, דבש חרובים, חלב עיזים ואחרים) ועד טיפולים הומאופתים ותרופתיים, אך כל אלו נועדו כדי להפחית את הסבל ואינם מצליחים לייצר פיתרון מוחלט ולמנוע את הישנות הופעת האמפטות המטרידות.

    מעבר לאפטות, קיימים נגעים נוספים המופיעים בחלל הפה של הילדים:

    כיבים בפה Mouth Ulcers:

    הכיבים הנפוצים ביותר נגרמים כתוצאה מטראומה הנובעת מפציעה בפה, כמו נשיכת הלחי, הלשון או השפה, או כתוצאה מאפטות שנוטות לחזור. כיבים אלו אמורים להירפא בתוך כשבוע עד שבועיים, אך במידת הצורך כדאי לפנות לרופא לבדיקה וטיפול.

    איך מטפלים בכיבים בפה?

    טרם נמצא הפתרון שיעלים את הכיב באופן מיידי ומוחלט, אך ניתן בהחלט להפחית את מידת הכאב באמצעות הימנעות ממאכלים ומשקאות בעלי חומציות גבוהה, ושימוש בג'ל מותאם לילדים שמגן על אזור הכיב ומונע מגע ישיר איתו.

    קיכלי הפה Oral Thrush:

    קיכלי הפה הוא זיהום קנדידה פטרייתי שמופיע גם אצל תינוקות ומשפיע על הרקמה הרכה בפה. לעיתים נמצא את אותו זיהום גם באזור החיתול והוא עלול להיות מלווה גם בחום.

    איך מטפלים בקיכלי הפה?

    אם אכן התקיימה הדבקה – חשוב לחטא את כל הצעצועים וציוד ההאכלה ובמידת הצורך לעשות שימוש בתרופות אנטי פטרייתיות ישירות על האזור הפגוע.

    הרפס הפה:

    ילדים עלולים להידבק בנגיף (HSV) בעקבות מגע עם ילד או אדם אחר שנושא  הרפס. הנגיף עשוי להתפשט גם באמצעות מגע עם רוק בלבד ויכול להופיע על השפתיים, בתוך הפה או באזור אחר של הפנים כמו האף והעיניים.

    לא תמיד מופיעים הסימפטומים לאחר ההדבקה וזיהום ראשון אצל ילדים יכול להטעות ולכלול תופעות כמו חום, עייפות, כאב בגרון ובבלוטות הצוואר ולא רק פצעים, נפיחות או כאבים בתוך הפה וסביבו.

    איך מזהים תסמיני הרפס אצל ילדים?

    • שלפוחיות קטנות וצפופות שמתפרצות בסביבת הפה ובתוכו.
    • לאחר התפרצות השלפוחיות: הופעה של כיבים צהובים מסומנים בשוליים אדומים.
    • חום, עייפות, חולשה ועצבנות.

    איך ניתן לטפל בהרפס אצל ילדים?

    עדיין לא נמצאה תרופה שתעלים את הזיהום, אך ניתן להפחית את הכאב ותחושת אי הנוחות באמצעות שמירה על מספר המלצות:

    1. שתייה מרובה, למניעת התייבשות – בעיקר מים.
    2. שילוב של יוגורט טבעי באוכל.
    3. המעטה במאכלים חומציים, מלח ותיבול.
    4. שימוש בקרם אנטי ויראלי מותאם לילדים (בהמלצת הרופא/הרוקח).

    לסיכום:

    אם הבחנתם באי שקט אצל הילד, חוסר רצון לאכול ובכי ללא סיבה נראית לעין – כדאי שתציצו פנימה אל חלל הפה או תיגשו לרופא השיניים שיבדוק אם מדובר בבעיית חניכיים או שיניים והאם הופיעו פצעים סוררים שהסתתרו בפנים הלחי או על הלשון.

    לעיתים, אבחון נכון של רופא שיניים והנחייה לצחצוח נכון, תזונה מתאימה ושימוש במברשת שיניים רכה יכולים לעזור ולמזער את התופעה.

    מאמרים נוספים שיכולים לעניין אתכם