מרפאת שיניים דוקטור רוני אמיד

למידע נוסף וקביעת תורים

השאירו פרטים ונשמח לעמוד
לשירותכם בהקדם!

    חייגו אלינו צור קשר ווטסאפ

    הנחיות לפני ואחרי טיפול שורש

    הנחיות לפני ואחרי טיפול שורש

    מה חשוב לדעת לפני טיפול שורש וכיצד להתכונן? מה מותר ומה אסור לעשות אחרי טיפול שורש והאם צפויים כאבים או סיבוכים? כל ההנחיות בדרך לטיפול שורש מוצלח.

    טיפול שורש מבוצע כאשר יש נמק או דלקת ברקמה הפנימית החיה של השן (מוך השן) ויש צורך להיכנס ללשכת המוך ממנה אל תעלות השורש, לנקות אותן, למלא את החלל שנוצר במילוי מיוחד למניעת כניסה והתרבות של חיידקים ולאטום את התעלות . על מנת להבטיח את הצלחת התהליך כולו, חשוב להישמע להנחיות:

    כיצד להתכונן לטיפול שורש?

    צילומים:

    במסגרת ההערכות לקראת טיפול שורש כדאי להביא עמכם צילומים ישנים, במידה וקיימים. אלו יסייעו לאבחון מדויק של מצב השן וילמדו על ההיסטוריה שלה בנוסף לצילומי הרנטגן שיבוצעו על ידי הרופא בסמוך לטיפול, לעיתים למהלך התפתחות דלקת יש השפעה על ההחלטות בזמן הטיפול.

    כתר קבוע:

    במידה ועל השן הנזקקת לטיפול שרש קיים כתר קבוע, יש לעדכן את הרופא ולהחליפו בכתר זמני לפני תחילת הטיפול.

    מה מותר ומה אסור לאכול לפני טיפול שורש?

    לפני טיפול שורש ניתן לאכול כרגיל, אך עם זאת רצוי להימנע מארוחות כבדות מדי, על מנת להימנע מתחושת אי-נוחות בזמן הטיפול. מאמר מורחב בנושא כאן

    האם טיפול שורש כואב?

    מטופלים חווים כאבים קשים דווקא לפני הטיפול ולעיתים הכאב אשר אינו מאפשר שינה בלילה הוא אחד העזרים לאבחון הצורך בטיפול שרש. כיום טיפולי השורש מתבצעים ברובם תחת הרדמה מקומית חזקה ויעילה, כך שתיתכן אי נוחות אך כמעט ואינה קיימת תחושת כאב. עם זאת, בסיום הטיפול ולאחר שפג תוקפה של ההרדמה, עלולים להתעורר כאבים בעיקר בעקבות אי אספקת דם ונפיחות שנוצרת ויוצרת לחץ על עצב באזור הטיפול ,מנקודה גבוהה בסתימה הזמנית או מה "פצע " הנוצר בעת קטיעת עצבי השן. הכאב עשוי להתגבר בעת לעיסה ויש להיוועץ עם הרופא באשר להקלה עי טיפול או להתאמת משככי כאבים שיסייעו לעבור את הימים הבאים בקלות רבה יותר.

    הנחיות אחרי טיפול שורש

    האם מותר לאכול ולשתות אחרי טיפול שורש?

    כבר עם סיום הטיפול ניתן לחזור ולשתות משקאות קרים, אך רצוי להימנע מאכילת ושתיית משקאות ומאכלים חמים עד אשר השפעת חומרי ההרדמה פגה לחלוטין.

    במידה ומתעורר רעב לאחר הטיפול ובטרם פגה השפעת חומרי ההרדמה, רצוי לאכול מאכלים קרים שאינם דורשים לעיסה כמו מעדן, יוגורט או גלידה.

    צחצוח שיניים אחרי טיפול שורש

    אין מניעה מלצחצח שיניים מיד עם סיום הטיפול, כולל צחצוח השן המטופלת.

    פעילות גופנית אחרי טיפול שורש

    ככלל, אין מניעה לבצע פעילות גופנית לאחר טיפול שורש. עם זאת, על כל מטופל להיות מודע לעייפות או כאבים חדשים שמתעוררים אצלו ומצריכים מנוחה.

    בנוסף לכך, במידה ונקבעו מספר תורים והטיפול טרם הושלם, רצוי להימנע ממצבים של שינוי לחץ מהירים כדוגמת צלילה או טיסה.

    סיבוכים ותופעות לוואי בעקבות הטיפול

    התפוגגות השפעת ההרדמה המקומית אורכת מספר שעות ולאחריהן עשויה להופיע תחושת אי נוחות קלה עד לתחושת כאב המופיעים בעיקר בעת לעיסה.

    כאבים חזקים מעבר ל-48 שעות לאחר הטיפול, נפיחות קשה, הפרשות ו/או חום מצריכים פנייה לרופא לצורך בדיקה ובירור נוסף. כמו כן, גם מקרים בהם הסתימה הזמנית נופלת או השן נשברת, מחייבים גם  הם הגעה למרפאה.

    כיצד ניתן להפחית את הכאב?

    כאבים הנמשכים כיומיים לאחר הטיפול ניתן לאלחש באמצעות משככי כאבים הניתנים על-ידי הרופא המטפל.

    כאבים קלים יכולים להימשך כשבוע לאחר הטיפול והם הולכים ונחלשים עד להיעלמותם. במידה והכאבים חורגים מעבר לכך ומקשים על התפקוד, יש לפנות לרופא לבדיקה והתאמת טיפול נוסף במידת הצורך. בכל מקרה, אין ליטול טיפול תרופתי/ אנטיביוטי ללא הוראת הרופא!

    בדיקות, מעקב ושמירה על בריאות הפה והשיניים אחרי טיפול שורש

    על בריאות הפה יש להמשיך ולשמור על-ידי צחצוח שיניים יומיומי ויסודי באמצעות מברשת בעלת סיבים רכים ובמידת לחץ מתונה ולאמץ שימוש קבוע בחוט דנטאלי, הרגלי תזונה נכונה, שתיית מים והימנעות מעישון.

    כמו כן, על מנת לשמר את הצלחת הטיפול ולהימנע מטיפול חוזר, חשוב לקיים מעקב במרפאת השיניים כעבור כחצי שנה מיום סיום הטיפול, וכן להקפיד על שגרת בדיקות במועד וביקור סדיר אצל השיננית לסילוק העששת שהצטברה.

    למרות שטיפול השורש הושלם בהצלחה, חשוב לזכור שעד להתקנת הכתר הקבוע השן רגישה יותר למגע ועשויה ליפול או להישבר ביתר קלות. לכן, חשוב לקבוע תור להמשך התהליך – ביצוע המבנה והתקנת הכתר, על מנת שתוכלו ליהנות משן יציבה ובריאה לעוד שנים רבות.

    מאמרים נוספים שיכולים לעניין אתכם